Ahrefs Starter Plan Review 2025 – Is dit goedkope SEO-pakket van $ 29 p/m het wel waard?

De beste schatting van organisch verkeer. Waardevolle inzichten in je concurrenten. Handvaten om betere content te maken. Ahrefs is een van de allerbeste SEO tools wereldwijd. Ze vragen daar dan ook de hoofdprijs voor. Tot ze in 2024 met Ahrefs Starter Plan op de proppen kwamen: een $ 29 per maand  abonnement voor SEO op kleine schaal. Ik begon er in oktober mee en geef je nu mijn persoonlijke Ahref Starter Plan Review op basis van ervaring over geven.

Disclaimer: Ahrefs heeft mij niet benaderd of betaald om deze review te schrijven – deze Ahrefs Starter review is puur naar mijn eigen ervaring. (But the good people of Ahrefs are of course welcome to offer me a lifetime free subscription!)

Deze beoordeling begin ik eerst met een omschrijving van Ahrefs Starter Plan: wat is het precies? Heb je daar al beeld bij, spring dan naar een van de volgende hoofdstukken:

Ahrefs Starter: wat is het precies?

  • Maandelijks opzegbaar abonnement à 29 dollar (afhankelijk van de wisselkoers tussen de € 26 en € 28) – niet per jaar af te nemen;
  • Geen extra gebruikers, credits of andere upgrades mogelijk;

Je krijgt hiermee toegang tot:

  • SEO Dashboard
  • Site Explorer
  • Keywords Explorer*
  • Site Audit
  • Rank Tracker*
  • Ahrefs SEO Toolbar

Rank Tracker en Keywords Explorer zitten niet in de gratis Ahrefs Webmaster Tools: daar kies je dus Ahrefs Starter voor. Ter vergelijk hiermee en de volgende uit de betaalde abonnementen, Lite plan, nu à 129 dollar:

LimietenAhrefs Webmaster ToolsStarter ($29)Lite ($129)
Credits per maand100500
Extra gebruikers002
Ongeverifieerde projecten015
Max aantal pagina’s per project
Crawl credits per maand
0
0
500
10.000
25.000
100.000
Geverifieerde projecten (bewezen website-eigenaar)OnbeperktOnbeperktOnbeperkt
Extra credits voor geverifieerde projecten 500500500
Rank Tracker Keywords050750

Groot verschil is dus de credits, 100, die je voor 1 ongeverifieerd project mag gebruiken (lees: je concurrent). Hoe zit het dus precies met die credits?

Ahrefs werkt met credits

Op een Starter-abonnement krijg je elke maand 100 credits. Je verbruikt deze credits wanneer je rapporten opent en nieuwe gegevens opvraagt ​​bij de meeste kerntools.
Site Audit en Rank Tracker verbruiken echter géén credits omdat ze weer hun eigen limieten hebben. Dat is inderdaad verwarrend.

Dus waarmee verbruik je nou credits?

Met deze functies:

  • Kernfuncties: Site Explorer, Keywords Explorer, Content Explorer, Web Explorer, Competitive Analysis
  • Standalone tools: Batch Analysis, Looker Studio (alleen Site Explorer), Page Inspect

En deze acties:

  • 1 credit wanneer je een rapport opent van bovenstaande functies; 
  • 1 credit wanneer je vervolgens (een willekeurig aantal) filters toepast op een rapport en klikt op “Resultaten weergeven“;
  • 1 credit wanneer je verschillende datums instelt
  • 1 credit wanneer je de SERP-viewer of de positiegeschiedenisgrafiek opent

In het rapport verschillende pagina’s bekijken (bladeren) kost geen extra credits – je blijft binnen hetzelfde rapport zonder wijzigingen in de dataweergave. Ook terug klikken naar dat andere rapport kost geen credit.

Hier legt Ahrefs met plaatjes uit wat allemaal credits kost. Beetje aanklikken en uitproberen? Binnen 2 uur kun je door al je credits heen branden. Daarom handig om eerst wat te leren over wat je ermee kan – lees het volgende hoofdstuk dan ook: Ahrefs Starter – wat kun je ermee? Vanaf het standaard-abonnement à $ 249 per maand is alles onbeperkt, dus credits zijn echt bedoeld om massaal gebruik van laaggeprijsde abonnementen tegen te gaan.

Starter vs. Lite-abonnement

Het Ahrefs Starter abonnement is vergelijken met  het duurdere Lite-abonnement beperkt in specifieke functies:

LimietAhrefs Webmaster ToolsStarter ($29)Lite ($129)
Historische gegevens01 maand6 maanden
Maximaal aantal regels per rapport2502500
Maximaal aantal regels in rapport “Top pagina’s”0252500
Aantal te exporteren regels per maandGeenGeen500.000
Zoekwoordlijsten05, maximaal 100 zoekwoorden per lijst50

Ahrefs Starter: wat kun je ermee?

Ahrefs Starter is dus bedoeld om laagdrempelig kennis te maken met Ahrefs: per maand opzegbaar, wat meer functionaliteiten dan de gratis Ahrefs Webmaster Tools (Rank Tracker en Keywords Explorer) en je krijgt 100 credits voor de kernfuncties.

Begin eerst eens met een video (de enige Ahrefs Starter plan review video op YouTube momenteel!) te bekijken – zet wel de ondertiteling aan:

De nadruk in de video ligt vooral op Keyword Explorer. Je krijgt vooral een eerst beeld van wat je ermee kan.

Check vervolgens nu de kernfuncties wat uitgebreider:

SEO Dashboard

Standaard Ahrefs Webmaster Tools functionaliteit. Je kunt onbeperkt sites toevoegen door die te verifiëren (via Google Search Console). In dit dashboard zie je de conditiescore, Domain Rating, Verwijzende domeinen, Links, Organisch verkeer, Organische zoektermen per land. Bijzonder handig als je een heel portfolio onderhoudt.

Doorklikken op de site en je komt in de Site Explorer.

Site Explorer

Ook deze functionaliteit zit standaard in Ahrefs Webmaster Tools. Hier zie je het backlinkprofiel, organische zoekresultaten, betaalde zoekresultaten, verkeer per locatie, organische zoektermen op intentie, organische pagina’s op verkeer en gecrawlde pagina’s. Het mooie is: hier kun je iedere willekeurige website opgeven, ook je concurrenten! Elke keer opzoeken van een niet geverifieerd project kost je hier één credit.

In het menu links kun je aanvullende data ophalen – 1 credit per rapport. Gebruik je Ahrefs Webmaster Tools, dan krijg je maar de eerste 10 te zien en wordt je gewezen op de betaalde opties zoals Ahrefs Starter.

Ik bekijk een concurrent en doorloop de functies uit het menu links:  

Backlinkprofiel

  • Links: welke mooie backlinks heeft die site? Gratis te sorteren op DR, UR, Domeinverkeer, Verwijzende domeinen, Gelinkte domeinen, Ext. Paginaverkeer. Of voor een credit te filteren op Dofollow/nofollow, Beste links, Type backlinks, DR, Domeinverkeer, woord of zin. Klik je daarna op Toon resultaten, dan betaal je 1 credit.
  • Gebroken links: Kansen voor outreach: je kunt de sites benaderen met een gebroken link en een alternatief voorstellen. Zo snoep je links van je concurrentie weg, maar niet iedere websitebeheerder gaat hier natuurlijk in mee.
  • Verwijzende domeinen: Waar haalt die partij de links vandaan? Zit daar veel buitenlandse sites tussen? Startpagina’s? Of juist kranten en serieuze bronnen?
  • Ankerteksten: Doorgaans staan merkzoekwoorden bovenaan, daarna vind je de zoekwoorden waar een partij hoogstwaarschijnlijk actief mee is gaan linkbuilden. Bijzonder interessant om te zien van een gerenommeerde website bijvoorbeeld: welke verdeling kiezen die nou bij de ankerteksten?
  • Linkende auteurs: Heb je hoger betaald abonnement voor nodig.
  • Verwijzende IP-adressen:  IP-adressen, landen, ISP’s… hiermee kun je indicatie krijgen of een partij gebruikmaakt van bijzondere linkbuildingtechnieken. Zoals: alleen maar links van 1 IP-adres of land. PBN’s ga je hier niet mee vinden.

Organische zoekresultaten

  • Organische zoektermen: de zoekwoorden van je concurrenten mooi te sorteren en filteren? Zo vind je laaghangend fruit!
  • Toppagina’s: De pagina’s van de site gesorteerd op verkeer. Ook te sorteren op waarde, zoektermen, topzoekterm, volume van dat topzoekwoord, positie. Je ziet ook de contentwijzigingen! Kortom: hoe vaak wijzigt jouw concurrent die pagina? Wil je de wijzigingen zien dan heb je weer een hoger betaald abonnement nodig.
  • Organische concurrenten: De concurrenten van je concurrenten. Daar hoef je zelf niet per se tussen te staan. Let op de zoektermoverlap, aantal zoektermen van de concurrent, overeenkomstige zoektermen – ook in %, zoektermen van doel, DR, verkeer, waarde en aantal pagina’s. Bekijk je een concurrent die eigenlijk te fors voor je is? Hier vind je wellicht een partij waar je beter kunt kijken.

Betaalde zoekresultaten

Betaalde zoektermen, ads en betaalde pagina’s: inzicht in de advertenties van je concurrent. Dit is heel interessant voor als je ook adverteert in Google! Zie voorbeeld van een partij die adverteert op ‘loodgieter amsterdam’:

Pagina’s

Hier heb je alleen de functie: Beste o.b.v. links. En dan weet je het wel he? Even bovenin klikken op dat vraagsymbooltje ‘Hoe je dit gebruikt’ en dan komt de uitleg: Het rapport Best by links toont je welke pagina’s op een doelwebsite of -subsectie de meeste backlinks hebben. Je kunt switchen tussen externe en interne backlinks. Bovenaan vind je doorgaans de homepage. Bij interne links vind je vervolgens de links die in het navigatiemenu en de footer staan.

Uitgaande links: Heb je hoger betaald abonnement voor nodig.

Hiermee krijg je enig inzicht in de manier waarop de concurrent interne links heeft geplaatst – en dus hoe de sitestructuur in elkaar steekt. Dit is volgens Ahrefs een van de belangrijkste manieren hoe je zonder externe backlinks toch op sommige zoekwoorden nog prima kunt scoren: door de Pagerank die je krijgt op je homepage optimaal te verdelen over de onderliggende pagina’s.

Legacy: Toppagina’s

Hiermee bedoelt Ahrefs: oude functionaliteit die ze eruit willen gooien, maar die klanten toch wel erg handig vinden. Alle pagina’s van je concurrent gesorteerd op verkeer.

En dat waren alle opties onder Site Explorer. Kun je echt veel mee toch?

Keywords Explorer

Dit is waar het volgens Ahrefs zelf echt begint: de zoekwoorden waarmee zoekmachinegebruikers op zoek gaan naar antwoorden. Brainstorm een paar kernwoorden rondom jouw onderwerp en deze Ahrefs tool bedenkt zo honderden à duizenden zoekwoorden voor je. Dat kun je ook met tig andere tools – het gaat erom wat je er vervolgens mee kunt doen.

Voorbeeld. Ik heb wat DIY-klussen opgegeven: deur vervangen, drempel vervangen, raamkozijn vervangen.

Vervolgens klikte ik links op: Overeenkomende termen. Voilà: 318 zoektermen. En dat kostte dus 2 credits.

Ahrefs raadt aan om je zoekwoorden op volgende drie punten te beoordelen:

  1. Search demand. Is er genoeg maandelijks verkeer op? Is dat verkeer enigszins consistent? In Keyword Explorer vind je dat in de kolommen onder SV: search value. “Raamkozijn vervangen” heeft 500 maandelijks verkeer, en ernaast zie ik dat het verkeer per maand wel gelijk blijft.
  2. Competition. Heb je wel een realistische kans om te ranken? De kolom KD staat voor Keyword Difficulty en geeft daar een goede indicatie voor. Maar das niet alles: Ahrefs raadt aan om alleen te gaan voor zoekwoorden waar sites van gelijkwaardige autoriteit al voor ranken. Je eigen site-autoriteit vind je met Ahrefs gratis Domain Authority checker. Stel deze in boven de kolommen, onder Laagste DR:

Druk op Pas toe. Daarna: Toon Resultaten. En je hebt weer een credit verbruikt.

Zie je hoe vergeleken met de vorige screenshot het zoekwoord ‘garage deur vervangen’ nu uit de lijst verdwenen is? Waar onder de kolom Intenties ook de C van commercieel en T van transactioneel stonden? Daar heb je een hogere DR voor nodig om op te kunnen ranken. Dat is het 3e punt:

3. Business value. Wat heb je eraan als bezoekers jou op dat zoekwoord vinden? De kolom Intenties is maar een interpretatie hiervan: je moet zelf per zoekwoord bepalen of dit voor jou wel of niet zakelijk interessant is. Bijvoorbeeld: “bosch wasmachine deur vervangen”. Ben jij een officiële Bosch-monteur? Dan is dit zakelijk van belang. Ben je dat niet en is dat vereist? Dan is het slecht een informationeel zoekwoord: die bezoeker zet jij niet om in een klant.

Nu direct die zoekwoorden toepassen in je content en klaar? Bijna. Je moet denken vanuit de klant. Volgens Google willen mensen online maar echt drie dingen doen:

  1. Informatie opzoeken
  2. Iets kopen of regelen
  3. Verder navigeren

Anders gesteld: ze doorlopen een reis (navigeren), waarin ze eerst antwoorden zoeken op vragen (informatie) en daarna iets doen (kopen of regelen). Achter elk zoekwoord zit een zoekintentie met bijhorende vraagstukken.

Neem bijvoorbeeld ‘raamkozijn vervangen’. Wat kost dat? Wanneer is het nodig? Kun je dat ook zelf doen? Wat heb je daarvoor nodig? Hoe lang duurt dat? Maakt het weer buiten iets uit? Hoe vind je de juiste klusser hiervoor? Hoe wordt de prijs bepaald? Kunststof of hardhout? Is dat duurzaam?

Ahrefs raadt aan: vervul eerst de hoofdvraag achter een zoekwoord. En beantwoordt daarna de 5 volgende vragen.

Klik je op SERP achter een zoekwoord? Dan zie je de ‘search engine results page’ voor dat zoekwoord: je concurrenten en hoe die daar wel op scoren. Kost ook één credit.

Site Audit

Site audit vind ik erg mooi: het valt standaard onder Ahrefs Webmaster Tools en je kunt er onbeperkt geverifieerde sites aan toevoegen. Natuurlijk is er een beperking: crawl credits. Je haalt in dit onderdeel alle technische issues naar voren die volgens Ahrefs gevolgen hebben voor je succes in de zoekmachines.

Zie deze site bijvoorbeeld, Katten-fotografie.nl:

Daaronder zie je de crawls, die je elk kunt aanklikken voor specifieke issues die op dat moment gevonden zijn:

Daaronder staan de afzonderlijke issues:

Nu staat die site op Vimexx.nl dus die time-out issues kloppen wel. Orphan page en Link to broken page zijn wel echt issues die je actief wilt aanpakken. Voor deze site bleek er twee foute links op de homepage te staan – oops! De twee Orphan pages bleken ongebruikte categorieën te zijn: boeien.

Maandelijks krijg ik per issue en site een mailtje – kun je gelukkig uitzetten of naar een aparte mailbox sturen – waarmee je stapsgewijs je site(s) technisch verbetert.

Rank Tracker

Hier heb je maar 50 zoekwoorden voor beschikbaar. En ik vind Google Search Console toch de meest vanzelfsprekende keuze hiervoor, alleen kun je daar maar 16 maanden terug kijken. Ik vind het ook lastig te bepalen welke zoekwoorden je hier dan toevoegt. De meest waardevolle? Meeste verkeer? Voor deze review 2 zoekwoorden toegevoegd:

Hier vind ik de SERP-functie achter in de kolom interessant (kost 1 credit):

Mijn site staat voor dit zoekwoord op rank nr 5, met een EDM, Kvk.nl en Rijksoverheid.nl erboven, én Amsterdam.nl en Belastingdienst.nl eronder. Netjes! En van de top 5 heeft mijn site de meeste verkeer. Nu is dit voor mijn site een informationeel zoekwoord, en levert dus geen handel op.

Ahrefs SEO Toolbar

Deze functionaliteit noemt Ahrefs in zijn lijstje, maar die vind je dus hier. Dit is plugin voor je browser waarmee je allerlei informatie online kunt vinden:

Als gebruiker van Ahrefs Webmaster Tools:

  • Redirect tracer met HTTP-headers
  • Rapport van uitgaande links met link-highlighter en controle op gebroken links
  • SERP-posities
  • Landwijziging voor SERP

Daarnaast krijg je als afnemer van Ahrefs Start Plan en andere abonnementen:

  • SEO-metrics voor elke pagina/website die je bezoekt en voor de zoekresultaten van Google
  • Zoekwoordstatistieken, zoals zoekvolume en moeilijkheidsgraad, direct in de SERP

Zie hier de ahrefs SEO Toolbar in werking in Google.nl, op het zoekwoord ‘ondernemen’:

De zoekresultaten zijn nog steeds persoonlijk – hier staat mijn eigen site op 2. Rechts een venster met Keyword Ideas, People also ask. Die laatste komt 1-op-1 overeen met de Meer om te vragen. De metrics moet je apart aanzetten in de plugin, en dan koppelen met je Ahrefs Starter Plan. Daarmee krijg ik van iedere bezochte site deze metrics te zien:

Persoonlijk gebruik ik geen plugins actief om SEO informatie mee te achterhalen – het is weer een extra kanaal met handelingen. Ik kan me voorstellen dat wanneer je dit juist handig vind omdat je doorlopend online zit en SEO informatie opzoekt, dit ideaal voor je kan zijn.

Ahrefs Starter: goede deal of niet?

Het is ‘maar’ 29 dollar per maand: prima te doen voor een beetje SEO’er toch? Hangt van je ervaring en toepassing af.

Als je nog geen Ahrefs Webmaster Tools gebruikt

Begin dan eerst eens daar eens mee: Ahrefs Webmaster Tools is volledig gratis en biedt bijzonder veel waardevolle functionaliteiten. De UX van Ahrefs is wat atypisch: er zit logica in maar niet direct de jouwe. Je kunt er bijna alle rapporten wel mee openen, maar je ziet maar de eerste 10 resultaten. Daar kun je al stappen mee doen, prima om te leren.

Je krijgt hiermee functionaliteiten die je ook bij de gelijknamige Google Webmaster Tools (heet wel nu Google Search Console) vindt, maar dan van een gerenommeerde partij die géén Google heet. En je ziet zo hoe je concurrentie jou ziet.

Als je al wel Ahrefs Webmaster Tools gebruikt

Die melding  ‘dit rapport is alleen voor betaalde abonnement’ zat? Helaas, die blijf je te pas en vooral on te pas te zien krijgen met Ahrefs Starter. Je kunt er wel méér mee, maar lang niet alles. Van je concurrent de website doorspitten met Site Explorer kan bijzonder waardevol zijn. Net als Keyword Explorer waar je al snel goede zoekwoorden vindt door de handige suggesties en de vele filteropties.

Let er wel op dat je gericht bezig gaat: na deze demo staat de teller bij mij op 24/100 van de credits. Je haalt het meeste profijt uit Ahrefs Starter wanneer je taken verrijkt met Ahrefs inzichten. Zoals:

  • Nieuwe content inplannen. Welke zoekwoorden?
  • Linkbuilding. Voor welke zoekwoorden? Welke links heeft de concurrentie? Waar scoren ze op? Welke kun je afsnoepen?
  • Site bijhouden. Welke issues spelen er? Kan ik de sitestructuur verbeteren?  
  • Concurrentieanalyse. Hoe draait die concurrent precies? Wat werkt daar wel en wat niet?
  • Ranking. Hoe doen je gekozen zoekwoorden het precies? Wat gebeurt daar?

Als je je niet bezighoudt met één van deze zaken, dan zul je waarschijnlijk weinig waarde uit Ahrefs Starter halen. 

Als je het Ahrefs Lite-abonnement afneemt

Check dan eens het gebruik van je credits en hoeveel ongeverifieerde projecten (concurrenten) je actief volgt. Houd eens bij wat je doet in Ahrefs en welke functionaliteiten je gebruikt. Als er gemakkelijk een week voorbij gaat zonder dat je inlogt op Ahrefs dan kun je waarschijnlijk wel je Lite-abonnement stopzetten en dan je Starter abonnement beginnen: downgraden doet Ahrefs niet aan. Let op! Dat mooie onderdeel Concurrentie-analyse verlies je. Hier zit o.a. Content gap analysis, wat tot 12 augustus 2024 nog gewoon onderdeel was van het Ahrefs Starter plan.

Prima deal!

Eindconclusie van deze Ahrefs Starter Plan review: doen. De maandelijkse opzegbaarheid en (beperkte) toegang tot betaalde premium Ahrefs tooling zijn voor mij doorslaggevend. Ahrefs is één van de betere tools om backlinks in te volgen. Met zuinig gebruik haal je maximaal profijt uit je credits, ideaal voor de serieuze webshop- of weblog-eigenaar die maar 1 concurrent in de gaten wilt houden. Die UX moet je wel even aan wennen.

Voel je die $ 29 per maand toch wel in de portemonnee?

Ahrefs is maar één van de SEO-tools. Je kunt met gratis tooling al heel ver komen. Kijk specifiek naar:

  • Google Search Console
  • Ahrefs Webmaster Tools
  • Semrush free tools (Keyword Rank Checker, SERP checker, Keyword Search Volume Checker)

Veelgestelde vragen

Ter verdere uitbreiding in antwoord op jullie reacties!

Wáár staan die credits dan!

Review door Thomas Lapperre