Smartphone with opened AI chat in it

Alle shine in de SEO wereld gaat momenteel naar content dankzij de introductie van ChatGPT in november 2022. Het creëren van content is nu een kwestie van omschrijven wat je wil en voilà: je productomschrijving, webpagina of blog staat klaar. Vooral voor SEO-content – meer gericht op Google dan op de bezoeker – lijkt automatisch gegenereerde content ideaal. Maar is het dat ook in de praktijk? En wat betekent dat voor linkbuilding?

ChatGPT maakt AI in de vorm van automatisch gegenereerde teksten voor iedereen toegankelijk. Het wordt daarom wel vergeleken met wat Netscape, de allereerste browser, betekende voor het internet. Het gevolg is dat er massaal content wordt geproduceerd, veel van lage kwaliteit: het is te herkennen als AI-geschreven, het geeft algemene en vage beschrijvingen en biedt nauwelijks echte antwoorden of inzichten. 

Bovendien kan Google AI-content herkennen. Dit leidt tot een ‘wapenwedloop’ van slimme prompts (“Schrijf menselijk!”) en detectietools. Google weet dat dit een niet te winnen strijd is. Google heeft dan ook niets tegen AI-geschreven content an sich, als het maar kwalitatief is volgens het E-E-A-T-principe, wat staat voor expertise, experience, authoritativeness en trust.

Hoge kwaliteit wordt beloond, ongeacht hoe deze is geproduceerd
Tekstschrijvers worden niet vervangen door AI, maar door tekstschrijvers die wél slim gebruikmaken van tools zoals ChatGPT (hoi!). De lat voor content wordt daardoor hoger gelegd op alle vlakken: het kan goedkoper en moet beter. Bureaus die SEO-teksten aanleveren krijgen het expliciete verzoek om geen AI-gegenereerde teksten aan te leveren, de menselijke schakel moet blijven.

Meer content op de markt zorgt voor meer concurrentie. Elk merk en elke website zal merken dat er meer websites bijkomen en dat concurrenten meer (kwalitatieve) content gaan produceren. Daarbovenop geldt dat Google als antwoordenmachine continu ernaar streeft om antwoorden op het eigen domein te beantwoorden, met feature snippets, “meer om te vragen” en nu de eigen chatbot die kant-en-klare antwoorden kan geven. Dat maakt het nog lastiger om organisch verkeer naar je eigen site te krijgen.

Autoriteit en relevantie bewijzen doe je met linkbuilding

Hoe kun je je online nog onderscheiden wanneer techniek en content gelijk oplopen? Hoe weet Google welke snippets en welke bronnen het moet kiezen? Het antwoord is autoriteit en relevantie. En de beste manier om deze op te bouwen is linkbuilding.

De groei in content leidt tot een grotere behoefte aan backlinks en een verschuiving naar kwalitatieve backlinks. Ben je linkbuilder of overweeg je linkbuilding als richting? Dit is een prachtig moment om in te stappen.

AI verandert niet alleen contentcreatie, maar ook linkbuilding. Ook daar zal het geen complete banen en functies kunnen vervangen, maar wel specifieke taken waar taal en data een primaire rol spelen. Outreach mails zullen menselijker worden, gastblogs van hogere kwaliteit en allerlei gratis en betaalde tooling zal beter worden in het bieden van waardevolle inzichten. Het interpreteren van die inzichten, het onderhouden van relaties en het kiezen van strategieën zal nog steeds een menselijke benadering vereisen.

Linkbuilding in het AI-tijdperk

Benieuwd hoe je jouw linkbuilding next level kan brengen? Of wil je er juist mee beginnen en direct een goede start maken? Download onze whitepaper op de homepage met legio praktische linkbuilding tips uit de dagelijkse praktijk. Wij gaan voor linkbuilding 2.0, waar je meer resultaat behaalt met minder werk, omdat je processen slim stroomlijnt, taken automatiseert, uitbesteedt of juist in excelleert. Van al onze linkbuilding tips uit de dagelijkse praktijk zul je ook als seniore linkbuilder een paar krenten in de pap vinden!