wat is linkbuilden

Hoger komen in Google met je website hangt af van drie grote factoren: de techniek van je site, de content op je site en de links naar je site. Techniek en content gebeuren op je site, de links komen van je eigen site (interne links) en andere sites (externe links). Het verkrijgen van links van andere sites heet linkbuilding.

Linkbuilding is echt belangrijk, zo blijkt uit het Googlelek van juni 2024 volgens Search Engine Land:  links zijn essentieel in het algoritme van Google waarmee posities worden bepaald. Specifieke punten uit de Google leak:

  • Relevantie. Google kijkt naar de relevantie van site A en Site B. Een link van een site uit dezelfde niche, uit hetzelfde land, is relevanter en dus waardevoller.
  • Context. De tekst rondom een link geeft context naast de ankertekst.
  • Actualiteit. Nieuwe links zijn waardevoller dan oudere links. Google onthoudt echter oude links ook voor enige tijd, zelfs nadat ze verwijderd zijn.
  • Site-niveau. Ondanks wat Google jaren heeft beweerd, wordt een soort van “site authority” gebruikt – vergelijkbaar met het oudere pagerank en DA of DR. Google gebruikt deze site authority om de waarde van een specifieke link op een specifieke pagina te bepalen.
  • Klikgedrag telt. Links die ook worden aangeklikt zijn waardevoller. Dit werkt ook in de zoekresultaten door: sta je lager maar word je vaker geklikt, dan gaat je positie omhoog.
  • Eerste link doet het beter. Om de aandacht van de lezer vast te houden, zet je belangrijke content bovenaan. Dus ook de belangrijkste link komt eerst.
  • Snelheid van nieuwe links wordt gemeten. Hoe snel nieuwe links naar je site ontstaan, heet “link velocity”. Heel snel veel links, valt op bij Google. Enerzijds om manipulatie van Google te spotten, anderzijds om negatieve SEO te ontdekken. Dat is wanneer een partij veel slechte links bouwt naar een concurrent.
  • Slechte links hebben impact. Een pagina met slechte links komt minder snel hoog in Google. Let op: dit zijn niet per se de ‘toxic links’ die een tool als Semrush ziet, maar er zal een overlap zijn in kwaliteitskenmerken.


Links ontstaan organisch, omdat je site bijvoorbeeld als bron wordt genoemd voor een scriptie. Maar ze kunnen ook actief gebouwd worden. Dat heet linkbuilden.

Wat is linkbuilden?

“Linkbuilding is het strategische proces van het verkrijgen van hyperlinks van externe websites naar jouw eigen site om de vindbaarheid en autoriteit te versterken. Dit kan onder andere door het kopen van links, waarbij je betaalt voor backlinks, en door linkruil, waar je afspreekt om elkaars websites te vermelden. Door kwalitatieve en relevante links te verzamelen, verhoog je de zichtbaarheid, geloofwaardigheid en ranking in zoekresultaten.”

– Thomas Lapperre

Hoe bouw je precies links?

Er zijn drie manieren om links naar je website te bouwen:

  1. Je linkt vanuit een eigen site, profiel of account naar je site
  2. Een partij linkt voor jou naar je site op jouw initiatief
  3. Een partij linkt naar jouw site op eigen initiatief


Links kunnen staan op een partnerpagina waarin (link)partners worden opgesomd, in een nieuw gastblog, in een bestaand blog (“in-content link”), op de homepage, in een startpagina, of zelfs in de footer van een site zodat de link op elke pagina wordt getoond.

Linkbuilding vanuit je eigen kanalen

Je hebt een site en daar wil je allerlei links naar toe. Google ziet geen verschil tussen de site zelf en externe bronnen. De eerste stap is dus links te bouwen naar de specifieke pagina op je site, vanuit andere pagina’s. Bijvoorbeeld een link in dit artikel naar onze kennisbank hier.

Een handige tool voor WordPress sites is de plugin Internal Link Juicer. In deze gratis plugin geef je per pagina of blog de ankerteksten op. Wanneer die ankerteksten op andere pagina’s staan, dan wordt er automatisch een interne link gebouwd. De uitdaging is dat je niet te specifiek gaat “seoflow kennisbank lezen”, daar krijg je geen links op, en ook niet te generiek “seoflow”, want dan krijg je overal links.

Alle andere profielen en sites tot je beschikking kun je voorzien van een backlink:

  • Social media. LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter (x), TikTok etc.
  • Forum’s; (op je profiel en onder elke reactie)
  • Video sites; YouTube, Vimeo,
  • Gezamenlijke sites;
  • Nieuwsbrief (aanmeldpagina’s,
  • Profielen op contentplatforms (Medium, Substack)
  • E-mail handtekening (de standaard tekst onder elke mail)


Hier heb je directe invloed op. Werk je samen met andere zzp’ers, zit je op een bedrijventerrein met een eigen website en social media, ben je toeleverancier of heb je partners? Die kun je allemaal persoonlijk vragen om een linkje naar jouw site te bouwen. Hier komen we op manier twee van linkbuilding.

Links van anderen op jouw initiatief

Je wilt links van anderen. Liefst van een relevante site in jouw niche, als eerste link op de pagina, met relevante tekst eromheen. Een linkje is zo geplaatst in een tekst, maar het kost wel moeite. Het heeft bovendien impact op de eigen performance van die site én het heeft voor jou waarde. Kortom: links verkrijgen is niet gratis. Er zijn een aantal mogelijkheden:

  • Links kopen. Kijk bijvoorbeeld op mijn shop hier, waar je heel gericht een link kunt kopen. Er zijn legio aanbieders. De kunst is weten wat je precies nodig hebt. Focus op relevantie.
  • Links ruilen. Jij krijgt een link naar site A van site B, en de ander krijgt een link van site C naar site D. Dit heet linkruil.

Hoe werkt linkruil precies?

De meeste mensen leren over linkruil door die typische mailtjes:

  • Onpersoonlijk;
  • Dikke complimenten over je site;
  • Uitleg dat een link naar je site goed is voor Google;
  • Voorstel om een linkruil te doen;
  • De vraag of je een link naar hun site wilt plaatsen.


Deze mails kun je als volgt interpreteren:

  • Onpersoonlijk want massa. Platgezegd, je wordt gespamd. Geeft niet, want zo krijg je wel de gelegenheid om links te ruilen.
  • Ze willen een link van je site. Wil jij wel linken naar die site?
  • Kijk of de link die je terug kunt krijgen, gelijk is naar wat jij kunt bieden.

De juiste link bouwen naar jouw site


Bij linkbuilden heb je specifieke wensen op basis van de inzichten die jij hebt opgedaan met linkbuilding. Deze komen het meeste voor:

  1. Relevantie. Het domein moet gaan over een soortgelijk onderwerp. Dus bijvoorbeeld, witgoed.nu voor een site over wonen. Daarnaast kijk je naar de invulling van de site, past die wel bij het domein? Als witgoed.nu alleen maar berichten heeft over bitcoins, dan is de site content toch niet relevant.
  2. Verkeer. Heeft de site überhaupt wel verkeer? Verkeer vertelt je of Google de site ook goed ziet (indexatie) en waardeert met verkeer. De enige bron die een indicatie kan geven of een site ook enig verkeer heeft is https://ahrefs.com/traffic-checker, deze tool is gratis. Geeft die 0 aan? Dan is het een “SEO site” zonder waarde.
  3. SEO statistieken. Domain Rating van Ahrefs (DR), Domain Authority (DA) van Moz en Trustflow van Majestic. Dit zijn de drie meest gebruikte statistieken waarmee je een indicatie hebt of een site waarde heeft. Let op: Google is hier niet bekend mee en heeft dus zijn eigen “site authority” waar verder geen tooling voor bestaat. Deze “SEO stats” worden berekend op basis van het linkprofiel van de site. Maar zijn ook gemakkelijk te beïnvloeden. Andere statistieken zijn spam score (van MOZ), aantal linkende domeinen, aantal (kwalitatieve) backlinks.

Linkruil met je eigen portfolio

Idealiter ruil je geen links met je “money site”, dat is de site waarvoor je links bouwt en waarmee je doorgaans je geld verdient. Dit kan je bedrijfssite zijn, een affiliate site of een platform voor sponsored content. Links ruilen werkt het beste met een portfolio aan sites waarop je links en gastblogs kunt plaatsen. De tool SEO Flow is bedoeld om het plaatsen van deze links en gastblogs enorm te versnellen: je kunt de gewenste links knippen en plakken bijvoorbeeld.

‘Linkbuilding is echt leuk!’

Thomas Lapperre, Blossom your Content & Bloeise

“SEO had altijd mijn interesse. Als hoofd marketing communicatie bij VVV Texel zag ik dat deze verkeersbron de laagste kosten had en alle investeringen in principe bleven renderen. Dit in tegenstelling tot Google Ads en affiliate marketing, waarbij je bij elke klik of boeking moet betalen. Ik begon met een focus op content, techniek kwam er noodzakelijk bij en linkbuilding kwam langzaam in beeld. Ik associeerde linkbuilding met mensen lastig vallen, en daar houd ik niet van. Ik leerde om die vervelende mailtjes correct te beantwoorden zodat ik er ook waarde uithaalde: waardevolle backlinks naar Bloeise, mijn eerste bedrijf. Deze drie lessen heb ik geleerd in de jaren dat ik links bouw:

  1. Geen links van je moneysite. Bloeise.nl is mijn moneysite, en hierop plaats ik nu alleen betaalde links. Ik let op de ratio tussen inkomende en uitgaande links.
  2. Relevantie is belangrijker dan SEO Stats. Veel linkbuilders letten alleen maar op DA, DR, TF. Maar Google doet daar niets mee. Het is veel interessanter wanneer de site ook daadwerkelijk relevant is – daar wil ik een link van!
  3. Zit er een business achter? Een site van een bedrijf biedt een waardevollere backlink dan een site alleen opgezet voor linkruil. Ik ruil dus graag met websitebouwers die voor hun klanten aan linkruil doen, want op die sites zit organisch verkeer met business erachter.”