Veel linkbuilders beginnen op eigen houtje met links bouwen: het wordt een nieuwe taak die je oppakt, of als ondernemer ontdek je dat het je online marketing goed kan helpen. Pas wanneer je praat met andere linkbuilders ontdek je dat er verschillen zijn in je aanpak en doelen.

Hoger staan in Google op de juiste zoekwoorden staat gelijk aan meer bezoekers, klanten en omzet. Organisch zoekverkeer is voor de meeste sites dan ook de grootste verkeersbron. Wanneer je dit door hebt, komt al snel de vraag: hoe komen we dan hoger in Google? Vroeger of later kom je uit bij linkbuilding. De manier waarop hangt echter af van je startpunt.

1. De Relatiebouwer

De Relatiebouwer heeft zijn wortels vaak in sales, communicatie of netwerken en heeft een natuurlijk talent voor het opbouwen van relaties. Voor hen gaat linkbuilding minder over het direct vragen om links en meer over het opbouwen van langdurige partnerships en het onderhouden van contacten met influencers, bloggers en website-eigenaren. De Relatiebouwer bekijkt het andersom: een offline relatie moet ook zijn weerslag hebben in een online relatie: even linken naar elkaar. Hun aanpak is persoonlijk, gericht op het creëren van win-win situaties voor beide partijen op de lange termijn. Je herkent de Relatiebouwer aan hun actieve aanwezigheid op sociale media en netwerkevenementen, waar ze altijd op zoek zijn naar nieuwe connecties. Linkbuilding is een bijzaak.

2. De Content Marketeer

De Content Marketeer komt vaak uit een achtergrond van content creatie (hoi!), journalistiek of marketing. Ze geloven rotsvast in de kracht van sterke, engaging content om vanzelf organisch links aan te trekken. Voor hen zijn de belangrijkste indicatoren van succes het aantal natuurlijke backlinks naar hun content, het webverkeer, en de engagement op hun content. Ze investeren veel tijd in het onderzoeken en produceren van inhoud die niet alleen waardevol is voor hun doelgroep, maar ook deelbaar en link-waardig is. Zoekwoordenonderzoek is hun mantra. Evergreen is ook een toverwoord voor ze: content die jaar in en jaar uit zorgt voor organisch verkeer, waardevolle backlinks en klanten. Deze linkbuilders zijn herkenbaar aan hun passie voor verhalen vertellen en hun constante zoektocht naar nieuwe content ideeën.

3. De Editor

De Editor werkt typisch samen met de Content Marketeer of de tekstschrijver: de Editor is de persoon die de content op websites plaatst. Die heeft (of krijgt vanzelf) een stevige achtergrond in technische SEO. Zij snappen robots.txt, sitemap.xml, structured data en featured snippets: allemaal technische aspecten van een website die bijdragen aan de indexeerbaarheid en linkbaarheid. Hun doel is om de sitestructuur en navigatie zo te optimaliseren dat deze snel wordt gezien in de zoekmachines en natuurlijk hoogwaardige backlinks aantrekt. Ze richten zich op het waarmaken van de belofte die online marketing eigenlijk doet: een optimale gebruikerservaring. Dus tekst met kopjes, alt image tags voor afbeeldingen, meta description in de zoekmachineresultaten. De editor doet vaak aan linkbuilding uitbesteden en houdt de scheidslijn: on page SEO wat hij doet, en off page SEO. Klinkt alsof hij helemaal geen linkbuilding doet? Interne backlinks tellen voor Google net zo zwaar als externe backlinks.

4. De PR Specialist

Met een achtergrond in public relations of communicatie, benut de PR Specialist zijn vaardigheden om links te verkrijgen via media-aandacht en publicaties. Dus PR SEO met branding als uitgangspunt. Als ze maar over je praten! Ze zien het grote plaatje en streven ernaar om het merk of de website in de kijker te zetten door middel van verhalen die de aandacht van journalisten en uitgevers trekken. Deze aanpak gaat verder dan traditionele linkbuilding; het is een strategie die gericht is op merkbewustzijn en het bouwen van autoriteit in de industrie. De PR Specialist is iemand die de kunst van het pitchen begrijpt en relaties met de pers koestert. En vervolgens ook om een linkje vraagt 🙂 Typische strategieën zijn het maken van nieuws, doen van onderzoeken, laten maken van infographics.

5. De Innovator

De Innovator is altijd op zoek naar nieuwe en onconventionele manieren om links te bouwen. Ze komen vaak uit een creatieve of technologische achtergrond en zijn niet bang om te experimenteren met de nieuwste tools en technieken. Het zijn pragmatische zelfstarters die vaak allerlei projecten hebben lopen: affiliate maketing, eigen plugins op de markt brengen, beetje websites bouwen, wat webhosting… en ohja, ook linkbuilding natuurlijk. Voor de Innovator zijn traditionele KPI’s minder belangrijk; ze meten succes in termen van originaliteit en de impact van hun unieke strategieën. Hun aanpak kan variëren van het ontwikkelen van interactieve content tot het gebruiken van nieuwe software voor het automatiseren van linkbuilding processen. Je herkent de Innovator aan hun enthousiasme voor tech trends en hun bereidheid om risico’s te nemen in hun strategieën. En: ze kunnen ook strategisch lui zijn. Oftewel: scherp oog voor de verhouding inspanningen en resultaten.

6. De Analist

De Analist heeft een voorliefde voor data en statistieken. Deze vind je vaak in grotere bedrijven waar ze iemand hiervoor fulltime op kunnen inzetten. Met een achtergrond in data-analyse, SEO, of zelfs financiën, benaderen ze linkbuilding met een kwantitatieve mindset. Ze zijn gefocust op het meten van alles, van de kwaliteit van inkomende links tot de impact van linkbuilding op de algehele SEO-prestaties. Voor de Analist zijn de belangrijkste KPI’s vaak gerelateerd aan link autoriteit, domeinwaarde, en de correlatie tussen linkbuilding activiteiten en ranking verbeteringen. Hun aanpak is methodisch en gebaseerd op grondige analyses en rapportages. Zo kunnen ze bijvoorbeeld besluiten dat voor hun site de beste SEO metric de DR is, of juist TF, of de verhouding tussen binnenkomende en uitgaande links. De Analist is herkenbaar aan hun liefde voor cijfers en hun vermogen om inzichten te destilleren uit complexe datasets. Bij linkbuilding hebben ze dus hele specifieke eisen.

7. De Connaisseur

De Connaisseur draait al een goed paar jaren mee en werkt vaak voor zichzelf. Hij weet wat wel en niet voor hem werkt en weet zijn klanten hiervan goed te overtuigen. Is vaak professioneel en prominent aanwezig op LinkedIn, doet mee aan podcasts, deelt regelmatig waardevolle inzichten. Hij gaat voor kwaliteit want hij weet dat dit op lange termijn het beste werkt. Dus hij doet eigenlijk geen startpagina’s meer, partnerlinks maar sporadisch en focust vooral op gastblogs en sponsored content. Zijn belangrijkste metric is siteverkeer, want daaruit spreekt of een site echte relevantie heeft. Hij checkt of een site ook een businessmodel heeft, zoals affiliate marketing of een daadwerkelijk bedrijf. Als specialist raadt hij af om je bedrijfswebsite voor linkruil en gastblogplaatsingen in te zetten. Blijft doorlopend leren, maar weet eigenlijk al bijzonder veel. Gebruikt betaalde tools, neemt weinig risico’s.

Welke linkbuilder ben jij?

Herken je jezelf in een van deze profielen? De crux is dat linkbuilding als vak een bijzonder dynamisch en complexe wereld is met allerlei spelers. Om echt goed te worden in linkbuilding, zul je ook moeten leren om andere insteken en aanpakken te hanteren. Soms werkt de Innovator als rol het beste, en soms de Connaisseur. De uitdaging is om snel te kunnen wat nodig is en daarop te kunnen schakelen.